8/19/2011

Persiapan Syawal : Kenangan Bersama Bapa

Syawal bakal menjelang...Masuk tahun ini sudah hampir 11 tahun bapa meninggalkan kami..

Wahai Allah, ampunilah Allahyarham Ag.Mohd Hussin Ramlee, naikkanlah darjatnya diantara orang-orang yang mendapat hidayah, dan lindungilah keluarga dan keturunannya yang masih hidup. Ampunilah dia dan kami, wahai Tuhan sekelian alam, luaskanlah kubur baginya dan berikanlah cahaya didalamnya....

Syawal akan datang mengingatkan aku persiapan raya masa bapa masih ada...masa aku dan adik (pello) aku beli baju raya sama bapa...last minit punya pasal...kami beli kain raya di tamu papar...masa tu memang tiada pilihan...bapa pilih kain warna pink untuk pello & orange untuk aku..dengan coraknya macam rumpai laut...dalam hati memang tidak suka..tp si makcik jual kain tu p cakap "ngam warna kain ni sama dorang..dorang putih kan.." terpakai kali bapa..jadi dia kasi beli la...hahahaha...sampai sekarang baju tu masih ada..tp sempit sudah..hahahaha...

Syawal ni juga mengingatkan aku masa kami (aku&pello) beli baju jump-suit..ngam ka tu?kalau mawi panggil bear-bag?time tu kan pemes pesen tu..jadi raya pun pakai baju itula..(raya kedua ah..nda jua raya pertama ber jump-suit..buang tebiat) time tu memang payah cari saiz..sebab kami walaupun masih umur kicil...tapi bdn besar sudah...mmg genetik ok..hahaha...akhirnya bapa kasi beli la jump-suit aku warna cuklit....hehehehe..

Trus masa kici2 dulu kami puasa setengah hari sija...time darjah 3 baru aku puasa penuh ni...bapa nda marah..bapa yg suruh...kunun2 kami kici masih..jadi puasa setengah hari..kalu setengah+setengah jadi 1 hari...azan zuhur kami sungkai sudah..rilek2 shopping di kedai sambil makan..tu penjual kasut tanya "nda puasa ka?" bapa bilang "puasa..setengah hari..masih kici kan" hahahaha..bapa!u're the best!

Kalau kasi beli kami kasut raya mesti ada stokin lagi ni...stokin beropol2..cantik..kamu ada?teda kan..hehehe...(p sekolah pun kami pakai stokin beropol2..masa darjah la...)si pello lagilah..minta beli but merah..paling ulung...tp semat bah..wakakakaka..

Pastu kalau balik kampung..bapa suka bawa balik malam menjelang raya..sebab apa?sebab mau tengok jujul/pelita sepanjang perjalanan di rumah orang...terutama kalau limpas area2 beringgis..sana memang lawa2 dorang susun jujul..sab dengar2 dorang ada pertandingan...sambil2 dengar lagu broery marantika...aiseh..feeling..

Begitulah kenangan bersama bapa time mau raya....sebenarnya banyak lagi...tapi setakat itu dulu lah...dikesempatan ini aku ingin mengucapkan selamat menyambut lebaran yang bakal menjelang...maafkan segala salah dan silap...zahir dan batin...

Wasalam...







No comments: